کتاب کارآفرین کوچک ، معرفی و شرح کتاب

کتاب کارآفرین کوچک کتابی است که می تواند کودکان را با داستان و نقاشی و کارهای عملی فردی و گروهی با مفاهیم مرتبط با کسب و کار آشنا کند.

کارآفرینی کودک به تازگی مورد توجه و اقبال زیادی از طرف خانواده ها و مربیان قرار گرفته است. شاید تا امروز تفکر رایج این بود که کودکان تنها وظیفه ی درس خواندن دارند و صرفا بعد از کسب مدارج دانشگاهی می توانند ادعا کنند که بله حالا می توانم برای خودم درآمدی داشته باشم. یا اگر شخصی قصد داشت دنبال کار و درآمد برود، به عقیده ی بسیاری از ما باید تحصیلات را رها میکرد. کودکی که تابستان خود را صرف کار کردن و به اصطلاح شاگردی کردن یا وردست اوستا بودن میکرد احتمالا کمک خرج خانواده بود و شاید از سر ناچاری تن به کار کردن میداده است، این هم یکی دیگر از باورهای رایج گذشته است. اما کودک کارآفرین به چه کودکی گفته می شود و آیا کارآفرین بودن کودک خوب است یا بد؟

تفاوت کودک کارآفرین و کودک کار

کودک کار، کارگر ارزان قیمت

در هر جامعه ای کارفرمایانی به دنبال نیروی کار ارزان قیمت هستند که بتوانند با پرداخت حقوق و دستمزد کم سود بیشتری ببرند. زنان و کودکان دو نیروی کار ارزان تلقی می شوند. خصوصا کودکان که میتوان به راحتی به ان ها مسلط بود چرا که توان گرفتن حق خود چه از طریق مجاری قانونی و چه از طریق اعمال قدرت  را ندارند. کار زیاد و حقوق کم، شرایط نامناسب بهداشتی، روانی و تربیتی، تنش و فشار زیاد از مسائل و مشکلات کودکان کار هستند. و تمام فعالان اجتماعی، روانشناسان و مربیان و متولیان امور روانی و فرهنگی مخالف کارگر بودن کودک در شرایطی هستند که ذکر شد. تمام کودکان حق بازی، تفریح و زندگی خوب و سالم را دارند. حقوقی که کودکان کار حتی به حداقل های آن هم دست پیدا نمی کنند.

کودک کارآفرین

کارآفرینی توانایی ایجاد یک شغل و ارائه کالا و خدمات به افراد است که فرد می تواند حداقل برای خودش منبع درآمدی ایجاد کند و ممکن است این منبع درآمد به افراد دیگری نیز سود برساند، برای مثال شرکا یا کارمندانی که برای یک کارآفرین کار می کنند.

کارآفرینی بیگاری و قرار گرفتن در شرایط بد محیطی و تربیتی نیست. از روی اجبار و با فشار نیست بلکه با میل و تصمیم خود فرد، از سر اشتیاق و برای دستیابی به طرح ها، ایده ها و بلند پروازی ها است.

شاید یک کودک کارآفرین مبلغ قابل توجهی را به دست نیاورد اما آنچه ارزشمند است رشد فکری کودک و پرورش مهارت ها و توانمندی های او در مسیر کارآفرین شدن است. که قطعا این توانمندی ها و مهارت ها در جنبه های مختلف زندگی او به کار خواهند آمد و در آینده نیز مفید خواهند بود.

مهارت هایی همچون ریسک پذیری و تحمل شکست ، جرات و جسارت برای پافشاری در راه اهداف تعیین شده، قدرت مدیریت و رهبری، توانایی انجام کار تیمی و ایجاد روابط اجتماعی درست و منطقی و …

کتاب کار آفرین کوچک

کتاب کارآفرین کوچک، کتابی است کم حجم اما سرشار از مطالب جالب و مفید برای کودکان پیش دبستان. پدید آورنده ی این کتاب خانم سالومه کاتوزیان تحت نظارت علمی آقای جواد داروغه گی این کتاب را تدوین کردند و سازمان آموزشی کاگو آن را منتشر کرده است.

کتاب کارآفرین کوچک

کتاب کارآفرین کوچک ، کتابی حدودا 36 صفحه ای با طراحی و گرافیکی جذاب و کودکانه که با مقدمه ای کوتاه درباره ی ویژگی های کودکان 6 ساله و یک راهنمای استفاده آغاز می شود. در این بخش علاوه بر ارائه توضیحاتی پیرامون شیوه ی استفاده از کتاب، دو مدل مختلف از واحد پولی سمبلیک نیز به کودکان معرفی می شود.

آموزش های کتاب کارآفرین کوچک ، از طریق داستان، نقاشی، تفکر و اجرای عملی مهارت ها صورت می گیرد.

داستان درباره ی مورچه ها و در شهر مورچه هاست. شخصیت بارز و اصلی داستان ها مورچه ی کوچکی به نام انتی است که نماد خود کودک است و از این طریق کودکان بهتر می توانند با شخصیتی کارتونی و شگفت انگیز و هم سن و سال خودشان ارتباط بگیرند. یک روز انتی تصمیم میگیرد به پدر و مادر خود کمک کند و این شروع کار کردن و کارآفرین شدن انتی کوچولو است.

سرفصل ها و عناوین مطرح شده در کتاب کارآفرین کوچک

پشت جلد کتاب
پشت جلد کتاب کارآفرین کوچک

سرفصل ها و عناوینی که در کتاب کارآفرین کوچک  به آن ها پرداخته شده است:

  • شناخت خود و استعدادها مشخص کردن
  • توانایی ها از نیازهای کودک است
  • هر کودک باید کم کم با واحدهای پولی و مفهوم مزد گرفتن آشنا شود.
  • آموزش مدیریت درآمدها و آشنا کردن کودک با مفهوم پس انداز
  • آموزش مفهوم خطر پذیری و ریسک کردن استفاده از ابزار جهت آسانتر شدن کارها
  • آشنایی با تبادل کالا و محصول مطالب مرتبط با مواد اولیه؛ یعنی می آموزد که گاهی توسعه ی کسب و کار نیازمند تغییر در تهیه مواد اولیه است. می تواند برای تهیه وسایل مورد نیاز تحقیق کند و می داند که هر قدر ارزان تر و ساده تر مواد اولیه را تهیه کند بهتر است.

تعامل و همکاری

  • قرار نیست همه کارها را خودمان انجام دهیم؛ هر فردی میتواند کارها را تخصصی انجام دهد.
  • اگر در گروه و کار گروهی مشکلی ایجاد شد چه کار باید بکنیم
  • آشنایی با مفهوم مشارکت و سرمایه گذاری ( می دانند که پول اندک می تواند در کارهای بزرگ شرکت کند و می تواند برای پول هایش برنامه ریزی های بلند مدت داشته باشد. این مفهوم را می توان با انجام یک کار جمعی و شراکت برای تهیه یک کتابخانه در کلاس انجام داد و هر کدام از بچه های کلاس بخشی از سرمایه ی کار را تامین کنند.

سرفصل هلی مرتبط با مشتریان و بازاریابی

  • مشتریان تنوع را دوست دارند
  • آشنایی با آگهی و استقاده از آن در صورت نیاز (زمان استفاده و نوع استفاده از آن را می شناسد) با مفهوم ارائه خدمات در کنار ارائه و فروش کالا آشنا می شود. یعنی دریافت پول در ازای ساده تر کردن کارها برای دیگران.
  • آشنایی با مفهوم تبلیغ و باید نبایدهای آن. انجام عملی یک تبلیغات برای محصول یا خدمتی که ارائه می دهد.
  • تاثیر آموختن در رشد و توسعه
  • آموختن هنر به دیگران، مهارت آموزنده را افزایش می دهد.
  • آشنایی با مفهوم واسطه گری و تلاش در جهت حذف واسطه ها و فروش و ارائه محصول یا خدمات
  • مفهوم کلی صادرات
  • آشنایی با فواید صادرات
  • آشنایی با مفهوم واردات و
  •  آشنایی با آسیب هایی که واردات به جامعه وارد می کند.

عناوین مرتبط با بانک

  • دلیل به وجود آمدن بانک ها و آشنایی با خدمات بانک ها
  • آشنا شدن با مفهوم وام و کاربرد وام در زندگی

این ها تمام سرفصل های کتاب کارآفرین کوچک هستند که می توانند به تدریج به کودکان آموزش داده شوند.

کتاب با بیان داستانی درباره انتی مورچه شروع می شود و در تمام طول کتاب حول انتی و دوستانش می گردد که در تلاش برای کارآفرین شدن هستند.

صفحه داخلی کتاب
تصویری از داخل کتاب

یکی بود یکی نبود در سرزمین مورچه ها، مورچه ای به نام انتی زندگی می کرد. پدر و مادر انتی، مورچه های زحمت کشی بودند و انتی همیشه قدردان زحمات آنها بود.حالا انتی تصمیم گکرفته بود که خودش هم برای رسیدن به آرزهایش تلاش کند…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *