اتاق کودک و تاثیر چیدمان آن بر رشد فکری

تاثیر فضای اتاق کودک در رشد فکری او
اتاق کودک و رشد فکری

اتاق کودک، اولین پایگاه پرورش خلاقیت

اتاق کودک شما و چیدمان آن تا چه اندازه می تواند در رشد فکری  و هیجانی او نقش داشته باشد؟ این روزها پدر و مادرهایی که در انتظار تولد فرزند خود هستند با خرید سیسمونی و وسایل مختلف سعی در چیدن اتاقی زیبا و منحصر به فرد برای کودک خود دارند. بسیاری هم در این میان سعی می کنند علاوه بر زیبایی بصری به جنبه های روانی و تاثیرات محیط کالبدی بر تربیت فرزندشان توجه داشته باشند.

در این مقاله قصد داریم تا شما را در فراهم کردن محیطی پویا و کارآمد جهت رشد خلاقیت و استقلال و اعتماد به نفس کودکتان راهنمایی کنیم.

اتاق کودک برای تعامل او با محیط مناسب است ؟

یکی از جنبه های مهم رشد کودکان، تعامل و تماس فیزیکی آن ها با محیط پیرامونشان است. به طوریکه بتوانند فعالانه آن را تغییر دهند، برای پاسخ پرسش ها و کنجکاوی هایشان اشیا را جابجا کنند و به طور خلاصه بر محیط خود تاثیر بگذارند و از آن تاثیر بگیرند نه صرفا به شکل منفعل تحت اثرات آن باشند.

اتاق مناسب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

توجه کنید که اول از همه هر نوع خطری باید برطرف شود تا شما با خیال راحت به او اجازه ی گشت زدن در اتاق و بازی مستقل را بدهید. تخت های مرتفع بدون گارد چندان برای فعالیت های روزانه مناسب نیستند. قفسه ها و ویترین های بلند که امکان دسترسی آسان کودک به اشیا و اسباب بازی هایش را نمی دهند، حجم زیاد وسایل و دکوری ها در اتاق کودک، شکننده و حساس بودن اسباب بازی ها و چیدمان ظریف آن ها و …اجازه نمی دهند کودکتان به راحتی با وسایلش بازی کند، هر کدام را که انتخاب کرد بردارد، یا سر جایش قرار دهد و هر نوع فعالیتی که او بتواند آزادانه وبه تنهایی انجام دهد.

خودم میتوانم

در کنار تمام موارد و ویژگی هایی که برای یک  اتاق کودک گفته شد، توجه به موضوع استقلال در مرتب کردن اتاق و وسایل اهمیت زیادی دارد. کودکی که تا سن بلوغ فقط وسایلش را روی زمین و کف اتاق پخش و پلا می کند و مادر پشت سر او مدام در حال جمع کردن و مرتب کردن ان هاست نظم و استقلال را فرا نخواهد گرفت و حالا تبدیل به یک نوجوان وابسته به مادر شده است که به تنهایی از عهده ی کارهایش بر نمی آید.

تخت مناسب اتاق کودک

اتاق کودک

همانطور که گفتیم تخت های مرتفع علاوه بر ایمن نبودن، ایجاب می کنند که هر بار کودک خواست روی تخت برود از والدین خود کمک بگیرد، اما شکل دیگری از تخت ها هستند که در قالب کلبه تخت طراحی می شوند و ارتفاع کمی دارند. در این صورت آن ها می توانند به راحتی هر زمان که خواستند روی تخت بروند. ضمنا حالت کلبه ای تخت ها حس داشتن یک خانه  را به آن ها می دهد و این همان چیزیست که بیشتر بچه ها و حتی خود ما در کودکی به ساختنش علاقه ی زیادی داشته داشته ایم.

من زهرا بهرامی هستم کارشناس روانشناسی بالینی. امیدوارم این مطلب مورد توجهتون بوده باشه و همینطور براتون مفید باشه . خوشحال میشم نظرات شما رو بخونم و اگر سوالی دارید حتما برام بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *