در کارخانه ی ذهن خود ایده تولید کنید

همه انسان ها خلاق هستند یا به عبارت بهتر می توانند خلاق باشند. شیوه های به کارگیری قوه ی خلاقیت در هر فرد متفاوت و منحصر به فرد است. اگر شما هم عاشق ایده پردازی و نوآوری هستید اما احساس می کنید که ماهیچه های خلاقیت ذهنتان به قدر کافی قدرتمند نیستند این‌ 10 روش آسان برای روشن کردن موتور نوآوری شخصی شما هستند .

1. یک دفترچه ی ایده برای خود بخرید.

دفترچه ی ایده همان دفترچه ی معمولی است با این تفاوت که قرار است شما در آن ایده هایتان را یادداشت کنید. شاید فکر کنید که این کار هیچ فایده ای ندارد اما واقعیت این است که هرگاه شما یک ایده را یادداشت می کنید ذهن شما به صورت ناخودآگاه بر روی آن ایده کار می کند و پس از مدتی ایده های بهتری تولید خواهد کرد.

2. در مغزتان طوفان به پا کنید.

همیشه از شیوه ی طوفان فکری استفاده کنید. اجازه بدهید که ذهن تان آزادانه و بدون هیچ محدودیت از یک فکر به فکر دیگر بپرد. در زمان های مشخصی از روز یا هفته جلسه ی طوفان فکری خود را بر پا کنید. به فکرتان اجازه بدهید آزادانه عمل کند. در نهایت بهترین ایده های خود را یادداشت کنید.

3. هر شب 10 ایده جدید وارد دفترچه تان کنید.

قبل از خواب ایده هایی را که برای کسب و کارتان دارید، یادداشت کنید. به این ترتیب روز بعد که از خواب بیدار می شوید ذهن تان آماده تر است و توان خلاقیت تان بالاتر. با این کار راحت تر به خواب می روید زیرا ذهن تان برای تولید این ایده های به شدت خسته می شود. کسی چه میداند شاید خواب یک ایده ی رویایی را ببینید؟

4. نقاش ایده هایتان بشوید.

یک مداد در دست بگیرید و شروع به نقاشی کنید. بله می توانید ایده های خود را به قالب تصویر دربیاورید. نترسید نیازی نیست پیکاسو باشید. همین که بتوانید یک طرح کلی از ایده تان بکشید کافی است. این کار به شدت خلاقیت شما را افزایش می دهد.

5. تجربه کردن را تجربه کنید.

زندگی به روش دیگران تکراری و یکنواخت خواهد بود. خودتان تجربه کنید و با آنها زندگی کنید. تجربه ها نگاهتان را وسعت می بخشند و به ذهن شما یاد می دهند که همیشه اولین ایده بهترین ایده نخواهد بود.

6. به تلفن همراه و لپ تاپ خود بی اعتنایی کنید.

حتی زمانی که می خواهید ایده هایتان را یادداشت کنید از وسایل الکترونیکی استفاده نکنید. به جای آن یک قلم و کاغذ بردارید و شروع به نوشتن (اگر نحوه ی انجام آن هنوز یادتان نرفته است!) به شیوه ی سنتی کنید. یکی از مهم ترین آرمان های وسایل الکترونیکی مثل تلویزیون و کامپیوتر بر هم زدن حواس شماست. آنها عاشق این هستند که ذهن شما را به خود مشغول کنند. پس عزمتان را جزم کنید و دکمه خاموش روی آنها را فشار دهید تا بتوانید مدتی در اختیار خودتان و افکارتان باشید.

7. چای میل دارید یا قهوه؟

چای به طرز معجزه آسایی خستگی را از تن شما به در می برد. قهوه عملکرد متفاوتی دارد. کافئین موجود در آن خواب آلودگی ذهنتان را می شوید و قوه ی خلاقه تان را فعال می کند. شما باید بدانید که کارخانه ذهن شما برای تولید فکر به سوخت نیاز دارد. سعی کنید این سوخت را از مواد غذایی انرژی بخش تامین کنید.

8. خلّاق چو خلّاق ببیند خوشش آید laughingwink

سعی کنید با افراد خلاق و نوآور معاشرت کنید. آن ها الهام بخش شما هستند و می توانند به شما نظرات سازنده بدهند. شما می توانید یک شبکه تشکیل بدهید و ایده های تان را به اشتراک بگذارید .

9. ایده هایتان را به حال خود رها نکنید.

زمانی که یک ایده به ذهن تان می رسد آن را تا آخر دنبال کنید. هیچ وقت ایده های تان را دور نیاندازید. اگر ایده های تان را به مرحله ی عمل برسانید احساس موفقیت می کنید و این در نهایت برای شما به یک عادت تبدیل خواهد شد.

10. خودتان را دست کم نگیرید.

هرگز فکر نکنید که شما به اندازه کافی خلاق نیستید. خلاقیت یک مدل ذهنی نیست بلکه حالتی است که شما می توانید در خود ایجاد کنید. اگر در همان وهله ی اول ایده تان خلاقانه نبود، نا امید نشوید. به خودتان کمی استراحت دهید و اجازه دهید ذهن تان بر روی ایده کار کند. به جای سخت گرفتن به خودتان سعی کنید عادت خلاق بودن را به مرور زمان و به آرامی در خود ایجاد کنید.

منبع سایت سمینارما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *