موتور الکتریکی چگونه کار می کند ؟

باطری

ساده ترین موتور الکتریکی جهان!

هرگاه از سیمی که خطوط نیروی مغناطیسی را قطع کرده است جریانی عبور کند ، آن سیم حرکت می کند . اگر جهت جریان تغییر کند ، سیم در جهت عکس حالت قبل حرکت خواهد کرد . کشف این پدیده ها که به وسیله مایکل فاراده و جوزف هنری انجام گرفت منجر به اختراع موتور الکتریکی شد .

این قطب ها درست مانند قطب های یک آهن ربا عمل می کنند . هر قطب آرمیچر به وسیله قطب ناهم نام آهن ربای موتور ربوده می شود و به وسیله قطب هم نام همین آهن ربا رانده می شود . در نتیجه آرمیچر ، بر اثر ترکیب نیروهای ربایش و رانش به چرخش در می آید . اکنون اگر قطب های هم نام آرمیچر و آهن ربا مجاور یکدیگر باشند ، قطب N آرمیچر بر اثر نیروی رانش از قطب N آهن ربا دور می شود و بر اثر نیروی ربایش به قطب S آهن ربا نزدیک می گردد و در نتیجه آرمیچر می چرخد ، این چرخش تا هنگامی ادامه دارد که قطب های ناهم نام آهن ربا و آرمیچر مجاور یکدیگر قرار گیرند .

درست در این لحظه دستگاهی به نام کوموتاتور جهت جریان را در سیم پیچ آرمیچر عوض می کند . در نتیجه قطب های آرمیچر عوض می شوند . قطبی که N بوده اکنون S می شود و به عمس قطبی که S بود N می شود . در نتیجه باز هم قطب N آرمیچر  مجاور قطب N آهنربا قرار می گیرد و کار قبل تکرار می شود .

بسته به کاربرد بعضی از موتورها فقط با جریان مستقیم و بعضی دیگر با جریان متناوب کار می کنند . نوع کوچک موتورهای بری در وسایلی مانند چرخ گوشت برقی ، بد بزن (پنکه) بکار می رود . نوع بسیار بزرگ آنها در کشتی ها مورد استفاده قرار می گیرد .

اطلاعات بیشتر در ویکی پدیا

 

1 دیدگاه برای “موتور الکتریکی چگونه کار می کند ؟

  1. اشتراک‌ها: آموزش ساخت پنکه با قابلیت چرخش و پوشش ۱۸۰ درجه - آکادمی شعف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *