معرفی ستاد نانو

تاریخچه

ایران از سال 2005 اجرای یک برنامه ملی برای توسعه فناوری نانو را با عنوان “راهبرد آینده” آغاز نمود. طبق این برنامه، ایران باید تا سال 2015 در زمینه فناوری نانو در سه سطح علم، فناوری و بازار به رتبه 15 دنیا برسد.

ستاد فناوری نانوی ایران (Iran Nanotechnology Initiative Council) مسئول اجرای این برنامه ملی است. این ستاد در قالب ۶ کارگروه، اجرای این سند را دنبال می‌کند.

ترویج و آموزش

این کارگروه وظیفه‌ی آشناسازی مردم، دانش‌آموزان، و مدیران را با مفاهیم و کاربردهای فناوری نانو را برعهده دارد. کتب، مجلات، بروشور، بازی‌های آموزشی، فیلم و انیمیشن، سایت‌های اینترنتی (www.nano.irwww.nanoclub.ir) و برگزاری نمایشگاه‌های ملی و محلی ازجمله ابزارهای رسیدن به اهداف فوق است.

توسعه منابع انسانی

این کارگروه به دنبال توسعه نیروی انسانی متخصص (MScو PhD) در زمینه فناوری نانو است. ایجاد دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری فناوری نانو در دانشگاه‌ها، پرداخت حمایت مالی برای انجام پروژه‌های دانشجویی و برگزاری همایش‌های تخصصی ازجمله ابزارهای رسیدن به اهداف فوق است.

زیرساخت‌های توسعه فناوری

این کارگروه به دنبال توسعه‌ی زیرساخت‌های تجهیزاتی، قانونی و مالی لازم برای توسعه فناوری نانو است. ایجاد شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو، حمایت مالی از ثبت اختراعات فناوری نانو، تدوین استانداردهای ملی و مشارکت در تدوین استانداردهای بین‌المللی ازجمله اقدامات انجام شده در این راستا است.

کارگروه توسعه فناوری

وظیفه این کارگروه کمک به فناوری هایی است که در مقیاس آزمایشگاهی وجود دارندو مورد تایید ستاد توسعه فناوری نانو می باشند.به این ترتیب که این فناوری ها ی موجود در مقیاس آزمایشگاهی را به رشد قابل قبولی جهت ارائه به بازار برساند.

کارگروه صنعت وبازار

این کارگروه به دنبال ترغیب صنایع به استفاده از فناوری نانو برای افزایش کیفیت و محصولات و بالابردن قدرت رقابت آنهاست. رصد فناوری در کشور، ایجاد ارتباط بین فناوران و صنایع و بازارسازی برای محصولات این صنایع ازجمله اقدامات این کارگروه است.

کریدور خدمات فناوری تا بازار (Tech-Market Services Corridor)

این کریدور مجموعه‌اي است متشکل از شرکت‌هاي خدماتي و نهادهاي پشتيبان در زمينه ارائه خدمات توسعه فناوري، که وظیفه آن ارائه خدمات مورد نیاز فناوران برای رساندن دستاوردهای آنها به بازار است.

ارزش‌گذاري فناوري، مستندسازی، ثبت اختراع، ضمانت فناوری، دریافت مجوزهای قانونی ، سرمايه‌گذاري و بازاریابی ازجمله خدمات این کریدور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *