گفت وگوی همشهری با «سید سعید سیدی کلاته » کارآفرین موفق اسفراینی

کارآفرین موفق اسفراینی

سید سعید سیدی
همه توانایی کارآفرین شدن را دارند

موضوع کارآفرینی همواره با خلاقیت و نوآوری عجین بوده است. برای یک کارآفرین فرهنگی خلاقیت پیشینه ساز ایده‌های مختلفی است که در قالب هنر و فرهنگ به نوآوری تبدیل شده و زمینه ایجاد و بهبود ارزش‌های فرهنگی را فراهم می‌آورد…

این بار  سراغ نخبه موفق “سید سعید سیدی کلاته” رفتیم. سیدی متولد 1367 از شهرستان اسفراین و اکنون در مقطع کارشناسی ناپیوسته رشته کامپیوتر درحال تحصیل است. وی که از ابتدا عاشق آموزش و تدریس به علاقه‌مندان وایده پردازان طرح‌های نو و جدید بوده توانسته تعداد زیادی از نوجوانان و جوانان را آموزش دهد. سیدی اکنون دارای مدرک مربیگری و سوابق شغلی متعدد است که توانسته پروژه‌ها و طرح‌های بسیار را به سرانجام برساند و موفقیت‌های متعددی برای استان به ارمغان بیاورد.

  • کارآفرین موفق به چه کسی می‌گویند؟

کارآفرینی یک نوع خلاقیت و نوآوری است. کارآفرین موفق کسی است که با پشتکاربالا، خلاق واستقلال طلب باشد و کار تیمی را به خوبی بشناسد.

  • ازدیدگاه شما تعریف موفقیت چیست و به چه ابزاری نیاز دارد؟

موفقیت یک احساس خوشایند است که هرکس بنا به تفکرات و توقعات خودش نسبت به محیط پیرامونش می‌تواند آن را تجربه کند.  از دیدگاه من کارآفرین باید 7 ویژگی چون ریسک پذیری، انگیزه، پیشرفت، کنجکاوی، خلاقیت، پشتکار، استقلال طلبی و منبع کنترل درونی داشته باشد.

  • کار خود را ابتدا با چه ایده ای شروع کردید؟

من همیشه عاشق آموزش بودم و بعد از قبولی در دانشگاه در رشته مکانیک با جمعی از دوستان شروع به فعالیت در زمینه “رباتیک” کردیم. در آن زمان رباتیک رشته نوپایی در کشور بود و تعداد کسانی که دراین زمینه فعالیت می‌کردند بسیار کم بودند.

  • فعالیت در زمینه رباتیک را از چه سالی شروع کردید؟

از سال 1387 کار را با تمام شرایط سخت  شروع کردیم و  ربات‌های مختلفی طراحی شد و در جشنواره‌ها و مسابقات محدودی که وجود داشت شرکت کردیم.

  • دراین رشته در چه جشنواره‌ها و مسابقاتی شرکت کردید؟

از سال 87 تا 93 در اکثر جشنواره‌ها و مسابقات در کشور در زمینه دانش آموزی شرکت کردیم ولی به عنوان استاد راهنما و مربی 2 دوره مسابقات هوافضا در بجنورد و چند دوره مسابقات رباتیک دانش آموزی در اسفراین و بجنورد برگزار کردیم.

  • عنوان دوره‌ها را نام ببرید؟

نادکاپ شریف، مسابقات فناوری اطلاعات آموزش و پرورش، سه‌دوره شرکت در مسابقات بین المللی رباتیک ولنگونگ استرالیا.

  • تیم‌های شما دراین رشته متشکل از چند نفر بودند؟

تاکنون باتیم‌های متعددی کار کردم. در مسابقات بین المللی ولنگونگ شرکت کردیم که تیم ما دراین کار متشکل از سه‌نفر پوریا کهنسال، صالح متولی حقیقی و سید علی سیدی کلاته بود.

  • هزینه‌های خود را چگونه تامین می‌کنید؟

هزینه کار دراین رشته بسیار زیاد بود و از نظر مالی گروه تحت فشار بود. تصمیم براین شد برای تامین منابع مالی شروع به تولید محتوای آموزشی کنیم دراین راستا کارگاه‌های آموزشی  را با مشکلات فرآوانی آغاز کردیم. درآمد بالایی نداشتیم ولی خوشبختانه هزینه‌های فعالیت‌ها کمک می‌کرد تا به مسیر ادامه بدهیم اما اعضای گروه به خاطر نبود درآمد مناسب، سختی کار در امر آموزش و سخت شدن دروس دانشگاه کم کم دلسرد می‌شدند ویکی یکی از ادامه فعالیت کناره گیری کردند ولی من همچنان با عشق  جلو می‌رفتم.

  • گفتید اکنون در مقطع کارشناسی ناپیوسته مشغول به تحصیل هستید. آیا در فعالیت شما وقفه و مشکلی ایجاد نمی‌شود؟

بهرحال فعالیت دراین رشته مقدار زیادی تحصیلاتم را تحت الشعاع قرار داده بود و به صرف علاقه‌ای که داشتم به فعالیت خود با تمام سختی‌ها ادامه می‌دادم.

  • دغدغه‌های اصلی شما دراین کار چه بود؟

یکی از دغدغه‌هایی که از همان روز اول ذهن من را درگیر خودش کرده بود این موضوع بود که چطور این محتوا را برای رده‌های سنی پایین آماده کنم شاید از نظر کسانی که با آنها مشورت می‌کردم این کار غیرممکن بود ولی من معتقدم بودم که می‌شود  این کار را با کمک دوستانم انجام دهم.  مدت 5 ماه وقت برای تدوین این کار گذاشته شد و استارت این کار زده شد. در ابتدای کار با مدارس شروع به رایزنی کردیم ولی به خاطر ناشناخته بودن این رشته و سن وسال پایین ما و قوانین آموزش و پرورش با شکست سختی روبه‌رو شدیم.

  • شکست ؟! کمی بیشتر توضیح دهید.

ما فکر می‌کردیم که این ایده فقط در ذهن ما بود ولی متوجه شدیم  یک گروه  بسیار قوی تر و با سرمایه مالی بسیار زیاد وارد این کار شده. این خبر باعث شد گروه منحل شود. ولی بعد از گذشت مدتی و پیگیری فعالیت‌های شرکت رقیب متوجه شدم با وجود داشتن دانش و تجربه در بخش آموزش در بازار و کسب و کار دانش وتجربه کافی ندارم.  بعد از مدتی متوجه شدم این شرکت درحال جذب نیروی فنی است؛ پس به سرعت درخواست دادم و بعد از اولین مصاحبه کاری جذب این شرکت شدم.

  • باتمام این سختی‌ها تیم شما توانست مقامی هم کسب کند؟

تیمی دانش آموزی را برای مسابقات درشهر قوچان آماده کردیم که خوشبختانه تیم مقام سوم را کسب کرد. بعد از آن و به کمک خداوند و تلاش فراوان موفق به کسب مقام دوم دراین مسابقات شدیم و خوشبختانه توانستیم با دست پربرگردیم.
بعد ازاین ماجراها همه به این باور رسیده بودند که توانایی انجام این کار در بنده وجود دارد و درادامه فعالیت‌های خود را با پژوهشسرای معلم و بسیج علمی و پژوهشی و پارک علم و فناوری بجنورد آغاز کردم. بعداز مدتی تصمیم براین گرفته شد که بنده وجمعی از دوستان دست به تاسیس یک شرکت علمی پژوهشی بزنیم و با طراحی و تولید محتوا و یک سیستم آموزشی پویا به تمامی دانش‌آموزان استان  در مسیر پرورش ایده‌ها و طرح هایشان کمک کنیم.

  • با چه مشکلاتی در استان در مسیر کار روبه‌رو بودید؟

معتقدم همه توانایی کارآفرین شدن را دارند اما باید از رده‌های سنی پایین این تفکر و شایستگی‌ها پرورش داده شود.مهم‌ترین مشکل در حوزه آموزشی، تفکرات کنکوری و توجه بیش از اندازه به مشاغل دولتی است که حاکم بر جامعه است. ما این راه را چند سالی است شروع کرده ایم و اتفاقات بزرگی هم رقم زده ایم. ما موفق شده ایم فرایند ی را طراحی کنیم تا یک دانش آموز قبل از ورود به دانشگاه استارت یک کسب وکار دانش بنیان را بزند.

  • حمایت‌های مسئولان استانی درعین کار مورد رضایت بوده است؟

پارک علم وفناوری، معاونت فرهنگی واجتماعی شهرداری وبسیج علمی و پژوهشی خیلی حامی ما بودند حتی اداره کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی دراین راه بسیار به تیم ما کمک کرده اند.

  • چه انتظاراتی از مسئولان استان دارید؟

به نظر من در فرایند  کارآفرینی نباید از سازمان‌های دولتی انتظار داشت بلکه باید با تلاش و پشتکار و خلاقیت تیمی کار را به جلو برد ولی ما به شدت به مکان و کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های استان نیاز داریم.
یکی ازافتخارات بنده و تیم ما طراحی سیستم آموزشی در رده دانش آموزی برای پرورش خلاقیت و کارآفرینی است. کار بعدی خودم نیز طراحی و ساخت دستگاه صنعتی شست‌وشو الکترود است که به گفته خیلی‌ها کار غیر ممکنی بود ولی این کار انجام شد و مدت 9 ماه است در یکی از واحدهای صنعتی استان در حال کار است.

  • در مورد دستگاه صنعتی شست‌وشو الکترود توضیح دهید.

شروع این کار از یک تصمیم جمعی در بسیج علمی و پژوهشی استان شکل گرفت. در ابتدا تصمیم از دید بسیاری غیر ممکن بود چراکه فرایند  صنعتی کار شست ‌وشوی الکترود بود و به‌شدت می‌توانست در کیفیت محصول نهایی تاثیرگذار باشد.

  • این دستگاه شرکت‌های تولید کننده‌ هم دارد؟

خط‌های تولید این دستگاه اکثرا اروپایی  است و به دلیل تحریم‌ها اصلا امکان وارد کردن نمونه  اروپایی آن به ایران وجود ندارد و خط تولید‌هایی که قابلیت ورود به ایران را دارند دستگاه‌های چینی یا هندی است. این نمونه‌های با هزینه بالای 100 میلیون تومان تهیه می‌شود اما باتلاش نخبگان بسیجی استان نمونه داخلی این دستگاه با هزینه  25 میلیون تومان تولید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *