هوش بدنی جنبشی گاردنر چیست؟

هوش بدنی جنبشی گاردنر

تعریف هوش بدنی جنبشی

هوش بدنی جنبشی به معنی توانایی انجام اعمال بدنی ظریف و کنترل حرکات بدن است.

شخصی که هوش بدنی جنبشی بالا دارد می تواند بین بدن و ذهن خود هماهنگی خوبی ایجاد کند. بسیاری از حرکات و مهارت های فیزیکی مستلزم هماهنگی کافی و دقیق بین چشم و دست و همچنین اعضای حرکتی بدن و مغز هستند. این افراد نیز به نحو موثر و مفیدی از بدن خود بهره می گیرند. تمام اعضا و حرکات بدنی آنها تحت کنترل و فرمان کامل مغز آنها قرار دارد و به سختی ممکن است هوشیاری بدنی خود را از دست بدهند.

هوش جنبشی بدنی در کودکان

می‌توانند با دقت و سرعت بدن خود را هماهنگ کنند و در ورزش ها موفق می شوند زمان و انرژی زیادی برای یادگیری مهارت های بدنی خود می‌گذارند. در اصل این افراد از ترکیبی از دو نوع هوش استفاده می‌کنند؛ هوش بدنی جنبشی و هوش بصری فضایی.

محدودیت های افراد دارای هوش بدنی جنبشی

در روانشناسی مسئله ی برچسب و لیبل بسیار مهم است. بسیاری از افراد به دلیل ترس از استیگما (انگ یا برچسبی که جامعه و دیگران به فرد نسبت می دهند) از رفتن نزد روانشناس خودداری می‌ کنند.

هر کودک پرتحرکی بیش فعال نیست!

 در جامعه تفکر رایج نادرستی درباره اختلالات روانی مطرح است. بسیاری از افراد با دیدن کودکی که جست و خیز می کند و حرکات زیادی دارد، تنها مدت کوتاهی میتواند در یک جا بنشیند و بسیار جنب و جوش می کند به او برچسب بیش فعالی می زنند. در روانشناسی بالینی تشخیص درست اختلالات اهمیت زیادی دارد روانشناسان سعی می کنند تا جایی که می توانند از عهده مسئله بسیار مهم تشخیص اختلالات به خوبی و درستی بر بیایند با توجه به اینکه ویژگی های بعضی اختلالات بسیار به هم شبیه است و حتی مرز باریکی بین اختلال و عدم اختلال و سلامت وجود دارد لذا یک روانشناس نیز به خودش اجازه نمی دهد که در برخورد اول و تنها در یک نگاه در باره ی فردی به تشخیص برسد مسئله تشخیص افتراقی در روانشناسی نیز بیانگر همین مفهوم است.

تحرک و فعالیت کودکان

 در تشخیص افتراقی شباهت ها و تفاوت های چند اختلال مطرح می شود تا در زمان تصمیم گیری درباره نوع اختلال یک بیمار دچار اشتباه و خطا نشویم. اما عده ای از افراد جامعه به راحتی درباره یک کودک قضاوت می‌کنند و صرفاً به خاطر جنب و جوش و تحرک بسیار به او برچسب بیش فعال میزنند در حالیکه ممکن است یک کودک صرفا دارای هوش بدنی جنبشی بالایی باشد. عدم شناخت درباره این مسئله می‌تواند افراد را دچار قضاوت نادرست کند.

آشنایی با ویژگی های فردی، مانع قضاوت می شود

یکی از ویژگی های افرادی که هوش بدنی جنبشی بالایی دارند تحرک بسیار زیاد بدنی، علاقه به داشتن تحرک، لمس اشیا، ساختن اشیا با دست و در کل انجام کارهایی است که بدن را درگیر میکند.

به همین جهت، فضاهایی که در آن افراد اجازه هیچ نوع تحرک ندارند، مانند سخنرانی های طولانی و کلاس هایی که در آنها مجبورند زمان زیادی را در یک جا بنشینند این افراد را خسته و کلافه می‌کند. عدم درک این موضوع باعث می شود که معلم انتظار داشته باشد تمام دانش آموزان بتوانند ساعت طولانی بر روی نیمکت کلاس بنشینند. ممکن است حتی این کودکان را در صورتی که در کلاس تحرک داشته باشند مورد تنبیه و سرزنش و شماتت قرار داده و به آنها بگوییم که این کار آنها موجب موجب می شود تا امتیاز منفی بگیرند یا جریمه شوند در حالی که این ما هستیم که آنها را درک نمی‌کنیم و آنها طبق هوش و ظرفیت مغزی و توانایی ها و مهارت های ذهنی و هوشی خود عمل می کنند.

نحوه یادگیری

نحوه یادگیری در این افراد به کمک فعالیت‌های بدنی و تجربه ی عملی صورت می گیرد. ما هم وقتی می خواهیم کاری را با بدن خود انجام دهیم این نوع از هوش را به کار می گیریم. ابزار کار آنها تجهیزات و اشیای واقعی است یعنی دوست دارند خودشان با دست هایشان وسایلی درست کنند.

کودک با هوش بدنی جنبشی بالا در مدرسه

کم توجهی به فعالیت های بدنی در مدارس نادیده گرفتن کودکان با هوش جنبشی بدنی است

ورزش نیز مانند هنر در مدارس و آموزش و پرورش نادیده گرفته می شود و به نوعی جزو فوق برنامه های درسی محسوب می شود و حتی در برنامه های کلاسی نیز از طرف مدارس و همچنین والدین مورد اقبال زیادی قرار نمی‌گیرد و عده‌ای از والدین، آموزگاران، دانش‌آموزان و متولیان مدارس به ورزش و هنر به چشم یک تفریح نگاه می‌کنند و آن را جزو مواد آموزشی نمی‌دانند مانند ریاضیات ادبیات تاریخ و دروس دیگر. در حالی که افراد دارای هوش هنری مانند موسیقی، یا هوش بدنی جنبشی نیاز ویژه ای به کلاس های مخصوص و آموزش مخصوص در این حوزه دارند. برتری دادن نوعی مهارت یا نوعی از هوش بر مهارت های دیگر نمی تواند چندان درست و علمی باشد زمانی که افراد در یک حوزه مهارت و توانایی دارند باید بستر و زمینه پرورش آن مهارت نیز فراهم باشد.

از طریق زبان بدن خود با دیگران ارتباط برقرار می کنند و مفاهیمی را به آنها منتقل می‌کنند.

انتخاب های شغلی افرادی که دارای هوش بدنی جنبشی خوبی هستند

 هنرپیشه و بازیگر، شعبده باز و مربی ورزشی، رقصنده، معلم یوگا، صنعتگر، کارشناس صنایع ‌دستی، پزشکی ورزشی، آتش نشان، مربی دفاع شخصی، درمانگر بدنی و جراح ،بازیگر سیرک.

و هر شغل و حرفه ای که در آن بتوانند از بدن خود و مهارت های حرکتی و فیزیکی بهره بگیرند و یا اشی

پیشنهادهایی برای تقویت هوش بدنی جنبشی

ثبت نام در باشگاه ورزشی و دنبال کردن رشته ی ورزشی مورد علاقه ی خود

انجام بسیاری از کارها با دست های خود و ساخت وسایل حتی وسایلی که میتونن آن ها را به شکل آماده خریداری کرد.

جایگزین کردن ابزارهای دستی به جای ابزارهای برقی

در کلاس هایی نظیر آموزش بافتنی، سفالگری، گل چینی، برش چوب و… که دست های شما را درگیر می کنند با توجه به ذوق و علاقه ی فرزندان خود، آن ها را ثبت نام کنید.

برای آشنایی با هوش های چندگانه گاردنر میتوانید این مقاله را مطالعه کنید

من زهرا بهرامی هستم، کارشناس روانشناسی بالینی. امیدوارم مطالب برای شما مفید باشند. اگر نظر،سوال، پیشنهاد و انتقادی دارید خوشحال میشیم با ما درمیان بذارید.

2 دیدگاه برای “هوش بدنی جنبشی گاردنر چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *