جهت میدان مغناطیسی

جهت میدان مغناطیسی
در الکترو مغناطیس کلاسیک تعریف میدان مغناطیسی به صورت «میدان حاصل از بار الکتریکی در حال حرکت در اطراف آن» می‌باشد. به بیان ساده‌تر میدان مغناطیسی حاصل تأثیر دو میدان الکتریکی (مثلاً دو بار مثبت و منفی) بر روی هم است که منجر به درست شدن یک میدان مغناطیسی می‌شود.میدان مغناطیسی از تک بارها، سیم‌های حامل جریان، جهت گیری دوقطبی‌های مغناطیسی (آهنرباهای دایمی)، جریان سیال رسانا (میدان مغناطیسی زمین) ایجاد می‌شوند.
چه چیزی میدان مغناطیسی تولید می کند؟
چون میدان الکتریکی توسط بار الکتریکی بوجود می آید، ما باید انتظار داشته باشیم که میدان مغناطیسی نیز توسط بار مغناطیسی بوجود می آید. اگر چه بارهای مغناطیسی منفرد (تک قطبی مغناطیسی) توسط برخی نظریه ها پیشگویی شده است، اما وجودش تایید نشده است. پس میدان مغناطیسی چگونه تولید می شود؟ دو روش وجود دارد.یک روش، استفاده از بارهای الکتریکی متحرک، از قبیل جریان در یک سیم، برای تولید یک آهنربای الکتریکی است. جریان یک میدان مغناطیسی تولید می کند برای مثال می تواند در کامپیوتر ها یا بلند کردن تکه های فلز شکل مورد استفاده قرار گیرد.
روش دیگر تولید میدان مغناطیسی، بوسیله ذرات بنیادی مانند الکترون هاست، چون این ذرات یک میدان مغناطیسی ذاتی اطراف خود دارند. میدان مغناطیسی ویژگی اساسی (مانند جرم و بار الکتریکی) هر ذره است. میدان مغناطیسی الکترون ها می توانند به صورتی با هم جمع شوند که یک میدان مغناطیسی خالص اطراف ماده ایجاد و یک آهنربای دائمی تولید کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *