چگونه خلاق تر باشیم

چگونه خلاق تر باشیم

روش طوفان ذهنی برای کسب خلاقیت بیشتر :

بر اساس نظر متخصص مغز تونی بوزان ، مغز حدود ۱۰۰ میلیارد سلول دارد که هر از طریق غدد و رشته های عصبی مستقیم و غیرمستقیم با حدود ۲۰ هزار سلول دیگر مرتبط هستند.

از نظر ریاضی تعداد ایده ها و افکاری که می توان خلق کرد ۱۰۰ میلیارد به توان ۲۰ هزار است ! که معادل عدد یک به اضافه ۸ صفحه صفر می شود.

تعداد افکاری که به ذهن‌تان خطور میکند بیشتر از تعداد ملکول های دنیاست ، شما ذاتا یک نابغه هستید!

در طوفان ذهنی شما با استفاده از سوالات متمرکز ، نیروی ذهن را درگیر یک موضوع خاص می کنید ، من اسم این روش را “روش ۲۰ ایده ای” گذاشته ام.

مراحل طوفان ذهنی خلاق :
ابتدا یک صفحه کاغذ بردارید و دشوارترین مسئله یا هدف را بالای آن به صورت سوال بنویسید ، فرضا اگر می خواهید حقوق‌تان طی یک سال دو برابر شود ، بنویسید :

” برای دو برابر کردن حقوقم طی ۱۲ ماه آینده چه کاری میتوان انجام داد ؟”

هر چه سوال دقیق تر باشید بهتر است ، مثلا برای این هدف بالا شاید بهتر باشد اینطور بنویسید : برای افزایش درآمدم از ۱ میلیون تومان به ۲ میلیون تومان طی یکسال آینده چه کارهایی باید انجام دهم ؟

ارائه ۲۰ جواب
خب حالا شروع به نوشتن پاسخ ها با ضمیر اول شخص کنید. نکته مهم این است که حتما خودتان را موظف کنید که حداقل ۲۰ جواب بدهید.

چهار روش پاسخ دهی

فقط چهار روش متفاوت برای دستیابی به اهداف و یا حل مسائل وجود دارد.

اول اینکه کاری را بیشتر انجام دهید.

دوم اینکه سایر کارها را کمتر انجام دهید.

سوم اینکه کاری کاملا جدید آغاز کنید.

و چهارم بعضی کارها را به طور کامل متوقف کنید.

هنگام ارائه ۲۰ جواب از خود بپرسید:” چه کارهایی را بیشتر و چه کارهایی را باید کمتر انجام دهم ؟ باید چه کاری را شروع و چه کار را متوقف کنم ؟”

در این تمرین چند پاسخ اول شاید بسیار ساده باشد ، اما پاسخ های آخر بسیار مشکل به دست می آید.

گاهی بیستمین پاسخ انقدر مشکل است که احساس می کنید باید تسلیم شوید ، اما خود را مجبور کنید حتما حداقل ۲۰ جواب بنویسید. گاهی پاسخ های آخر زندگی شما را متحول می کند.

نگران کیفیت ایده ها و پاسخ ها نباشید ، فقط به کمیت آن توجه کنید و اینکه باید از ۲۰ پاسخ بیشتر باشد. حالا وقت آن است که ایده ها و پاسخ ها را بازبینی کنید و یکی را انتخاب کرده و بلافاصله اجرا کنید.

با اجرای سریع ، خلاقیت خود را در جریان نگه میدارید. اگر هر روز صبح قبل از شروع کار ، این تمرین را انجام دهید خواهید دید که در تمام روز خلاقانه فکر می کنید و همین خلاقیت درامد شما را به طور قابل توجهی افزایش خواهد داد.

این تمرین مثل ورزش صبحگاهی است و می بینید که با انجام آن هر روز شاداب تر و هوشیارتر هستید.

یکی از سخت ترین کارها برای افراد انجام کاری جدید یا متفاوت است، وقتی ایده فوق العاده ای ارائه می کنید ، باید فورا بر تمایل طبیعی خود به تعلل یا سهل انگاری و پناه بردن به گوشه امن به جای عملی کردن آن ایده غلبه کنید.

مطمئن باشید با این تمرین ایده هایی به ذهنتان خواهد رسید که خود و اطرافیان تان را شگفت زده می کند و روی درامد شما اثر مستقیم دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *