کودک خودآگاه بازی های هوش هیجانی 3

کودک خودآگاه

کودک خودآگاه

کودک خودآگاه کودکی است که بتواند احساساتش را بشناسد، دلیل این که چرا چنین حسی دارد را بداند و بتواند درباره ی آن حرف بزند و خودش را ابزار کند. در مطالب قبلی درباره خودآگاهی با شما مخاطبین عزیز حرف زدیم و به عنوان یکی از ابعاد هوش هیجانی، خودآگاهی را تشریح کرده ایم.

کودک خودآگاه
کودک خودآگاه توانایی شناسایی احساسات خوش را دارد

همانطور که در مطالب اخیر شاهد بوده اید ما تلاش می کنیم تا بازی هایی را به شما مربیان، معلمان و والدین آموزش دهیم که در بستر آن ها به رشد و شکوفایی توانمندی ها و مولفه های هوشی کودکان کمک کنید.

در این مطلب قصد داریم شما را با دو بازی برای پرورش کودک خودآگاه آشنا کنیم.

بازی اول کودک خودآگاه

دوست داشتن و دوست نداشتن

اهداف اصلی: خودآگاهی،استقلال، عزت نفس، روابط بین فردی
نوع بازی: گروهی
مخاطب: مربی، والدین


نحوه اجرای بازی


گروه را به تیم های دو نفره تقسیم کنید. سپس از آنها بخواهید با یکدیگر در مورد چیزهایی که دوست دارند و دوست ندارند صحبت کنند. مثلاً علی و میعاد در مورد اینکه چه کسی را در خانواده و بین دوستان دوست دارند و چه کسی را دوست ندارند، در مورد بازی ها، غذاها، اسباب بازی ها و کارهایی که دوست دارند انجام دهند و یا ندهند با یکدیگر صحبت کنند. بعد از زمانی که مشخص کردید، از کودکان بخواهید تا دور هم بنشینند و هر کس در مورد اینکه فرد هم گروه او چه چیزها و کسانی را دوست دارد و از چه چیزها و کسانی خوشش نمی آید، برای بقیه حرف بزند. برای مثال میعاد می‌گوید پدرش را خیلی دوست دارد و گاهی برادر کوچکش را دوست ندارد چون بدون اجازه به اسباب‌بازی‌های او دست می زند…

کودک خودآگاه
من در این لحظه چه احساسی دارم ؟

فعالیت های تکمیلی


در منزل یکی از والدین مثلا مادر با کودک درباره علاقه مندی ها و چیزهایی که مورد علاقه آنها نیست صحبت کند. سپس هر دو با هم پیش والد دیگر بروند و کودک درباره افراد و اشیای مورد علاقه مادر و مادر درباره علایق کودک و آنچه مورد علاقه او نیست با پدر صحبت کند در مراحل بعد پدر و مادر می توانند جای خود را با هم عوض کنند یا پدر و مادر در یک گروه قرار گیرند و از آنچه که علاقه دارند یا ندارند برای کودک خود بگویند.

بازی دوم برای کودک خودآگاه


هر مدادی چه احساسی


اهداف اصلی: خود آگاهی، ابراز وجود، استقلال و عزت نفس

اهداف فرعی: شناسایی رنگ ها
نوع بازی: فردی
مخاطب: مربی، والدین

وسایل مورد نیاز
یک بسته مداد رنگی ۲۴ تایی
دو عدد لیوان
شکلک شاد و غمگین

بازی کودک خودآگاه
استفاده از شکلک ها به شناسایی و تشخیص احساسات کودک کمک می کند

نحوه اجرای بازی


دو لیوان را به عنوان جامدادی انتخاب کنید و شکلک های شاد و غمگین را که در ادامه آمده است برش بزنید و بر روی لیوان ها بچسبانید.
به این صورت شما یک لیوان شاد و یک لیوان غمگین خواهید داشت‌؛ از کودک بخواهید که هر مداد رنگی را با توجه به احساس خود در لیوان شاد و غمگین قرار دهد. در صورتی که کودک نیازمند راهنمایی بیشتر بود، می توانید به او بگویید مداد رنگی هایی که به نظرش رنگش شاد هستند را در لیوان شاد قرار دهد و مداد رنگی هایی که به نظرش رنگش غمگین هستند را در لیوان غمگین قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *