همدلی چیست و چه کاربردی در زندگی و شغل افراد دارد؟

همدلی

تعریف

همدلی(empathy) یعنی توجه داشتن به دیدگاه دیگری. به این صورت که فرد خودش را جای دیگری بگذارد و از خودش سوال کند که اگر من جای او باشم چه احساسی خواهم داشت، چگونه خواهم اندیشید و… .
دیدن امور از نگاه دیگران، نشان دادن واکنش های عاطفی که با توجه به درک و تفسیر کنش های دیگران صورت می گیرد نیز یک تعریف دیگر از همدلی است.

همدلی
تعریف همدلی

ابعاد


همدلی کردن دو بعد مهم و اصلی دارد. یکی بعد عاطفی و دیگری بعد شناختی.
اصطلاحا به بعد شناختی، همدلی سرد هم گفته می شود.

همانطور که گفته شد همدلی یک ویژگی چند بعدی در نظر گرفته می‌شود که شامل ابعاد شناختی و هیجانی است. اصطلاح همدلی سرد نشان دهنده بعد شناختی است و به معنی توانایی فرد برای ادراک حالات عاطفی و هیجانی دیگران است.
همدلی سرد، در دوران رشد به هنگام آگاهی فرد از وجود دیگران به عنوان موجوداتی مجزا از خود کسب می شود. یعنی نوزاد شناختی از دیگران ندارد و فقط خودش و نیازهایش را میتواند درک کند و تمام جهان را با خودش یکی می بیند حتی متوجه مادر هم نیست. ولی کم کم مادر را می شناسد و اصطلاحا از حالت اتیسم کودکی یا درخود ماندگی خارج می شود.

همدلی گرم

تفاوت همدلی گرم و همدلی سرد


همدلی سرد قادر به تشخیص و شناسایی غم، ناراحتی، خوشحالی و به طور کلی حالات عاطفی و هیجانی دیگران است. اما تضمینی برای کمک به دیگران و انجام رفتارهای جامعه پسند نیست. یعنی فرد صرفا می تواند درک کند دیگران چه احساسی ممکن است داشته باشند.
همدلی گرم بعد هیجانی و عاطفی است. و به انعکاس هیجانی احساسات و عواطف دیگران در فرد اشاره دارد. همدلی گرم در مقایسه با سرد اطلاعات دقیق‌تری در مورد حالات عاطفی دیگران فراهم می کند. و احتمال کمک به دیگران در شرایط بحرانی را افزایش می دهد.

همدلی کردن

پرسشی برای درک معنای همدلی

فرض کنید در یک خیابان شلوغ در حالی که خیلی عجله دارید کودکی را می بینید که در حال گریه است و پدر و مادرش را گم کرده است. ممکن است کمک کردن به این کودک باعث شود به کاری که برایش عجله دارید نرسید. آیا می ایستید و به او کمک می کنید؟ یا با وجود ناراحتی و تاسف، از کنارش عبور می کنید؟
اگر پاسخ شما به این سوال مثبت است، شما فردی هستید که empathy بالایی دارید. یعنی هم بعد شناختی در شما تقویت شده و هم بعد گرم و عاطفی ! این که حس او را بدانید و درک کنید که چقدر حال بدی دارد فقط همدلی سرد است. و همانطور که گفته شد همدلی سرد، تضمینی برای کمک به دیگران نیست.
این سوال یکی از سوالات پرسشنامه ی 90 سوالی هوش هیجانی بار_آن است که 6 سوال آن، برای برآورد نمره ی empathy طراحی شده است.

اهمیت همدلی در کارآفرینی و مدیریت

یک مدیر یا کارآفرینی که توانایی empathy بالایی دارد می تواند احساسات افرادی که با او همکاری می کنند و هم چنین زیردستانش را به درستی درک و تفسیر کند. و مطابق با این تفسیر، به آن ها واکنش های مناسبی نشان دهد. واکنش هایی که فضای کاری صمیمانه تر و درستی را بین همکاران رقم بزند. هم چنین موجب شود که کارکنان و زیر دستان به واسطه ی واکنش های مناسب از جانب مدیر خود، احساس کفایت، توانمندی و هر احساس خوبی که به آن ها انگیزه ی کار کردن بدهد را داشته باشند.

همدلی با کارمندان و همکاران

مدیری که بتواند خودش را جای کارمندانش بگذارد و احساسات و تفکرات آن ها را درک کند بهتر می تواند برای آن ها برنامه ریزی کند. می داند هر فردی را برای چه کاری و چگونه به خدمت بگیرد تا بازدهی کاری و روانی خوبی برای شرکت و پروژه و هم چنین خود افراد ایجاد شود.

1 دیدگاه برای “همدلی چیست و چه کاربردی در زندگی و شغل افراد دارد؟

  1. امیررضا سیفی گفته:

    ممنون از نوشته ی عالی تون
    همش جالب بود
    مخصوصا اهمیت همدلی در کارآفرینی و مدیریت… بیشتر به کارم اومد!
    توضیح همدلی سرد و گرم هم برام جالب بود ??

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *