خلاقیت هنری کودک را با 21 راهکار افزایش دهید

تقویت خلاقیت هنری
خلاقیت هنری

تقویت خلاقیت هنری در عین حال که می تواند ساده باشد، فوت و فن و ظرایفی هم دارد که گاهی انجام یک اشتباه کوچک ممکن است ذوق و خلاقیت هنری کودک را سرکوب و خاموش کند.

1 الگو باشید

  به جای آنکه بگوید نمی توانم حتی با خط کش یک خط راست بکشم، بگویید عاشق آن هستم که چیزهایی را خلق کنم. روند خلاقیت بسیار مهم تر از محصول آن است اگر فرزندتان ببیند که از فرصت ها بهره می گیرید و چیزی درست می کنید، او نیز از شما الگو برداری می کند.

2 ارزش خلاقیت هنری

آثار هنری کودکان را تنها با یک آهنربا روی یخچال قرار ناهید. فرزندتان اکنون می‌داند که هنر واقعی در جای جای خانه قاب شده بر روی دیوارها آویخته شده است. همچنین می توانید اثر هنری کودک را روی اشیای مختلف ای در خانه مانند پیشبند آشپزخانه، تیشرت او یا چیزهایی از این قبیل چاپ کنید.

3 خواهشا از او دستگاه کپی نسازید

به وضوح  نشان دهید که اثر خلاقانه ی کودکتان برایتان مهم تر است. به او بیاموزید که کپی کردن، دنباله روی و رنگ آمیزی هنر بزرگسالان کار خلاقانه ای نیست. کپی کردن یعنی تقلب کردن مانند تقلب در ریاضی. کمک کنید فرزندتان درک کند که حل مشکلاتی که بر سر راه یک اثر هنری وجود دارد، به شما می آموزد که چگونه مشکلاتِ جنبه های دیگر زندگی را برطرف کنید.

4 گفتگو کنید

 دقیقا بگویید که چرا یک نقاشی را دوست دارید. گفتن عبارت قشنگ است چندان مفید نیست. به عنوان مثال بگویید این رنگ‌ها درخشان و شاد هستند چند خط صاف و منحنی در آنجاست که ترکیب خوبی با هم ایجاد کرده‌اند، این رنگ ها مرا به یاد روزی انداخت که تو ناراحت بودی. با این جملات می توانید دایره لغات فرزندتان را گسترش دهید به این ترتیب آنچه بچه ها به صورت فطری انجام می دهند تقویت می شود.

5 از او یک تحلیلگر بسازید

همراه با فرزندتان به تماشای نگارخانه یا موزه هنری بروید. به یک اثر هنری نگاه کنید و فرزندتان را تشویق کنید به آن نگاه کند و بدون نگرانی از اینکه آنچه می گوید صحیح است یا نه، در مورد آن صحبت کند.

6 از کارهایش استفاده کنید

از طراحی ها و نقاشی های کودکان کارت تبریک سال نو درست کنید و برای دوستان و فامیل بفرستید.

7 از هر فرصتی استفاده کنید

از میهمانان جشن تولد فرزندتان بخواهید تا کیک خود را با استفاده از تیوب های فشاری خامه تزیین کنند.

8 چیزی شبیه کارگاه هنری ترتیب دهید

قسمتی از خانه تان را تعیین کنید که همیشه می‌تواند نامرتب باشد. در آنجا سه پایه، تخته سیاه، مداد شمعی، رنگ، چسب، جعبه ای از خرده ریز های مختلف را قرار دهید. این قسمت از خانه را هنرکده بنامید. به فرزندتان را تشویق کنید هر روز در آنجا کار هنری انجام دهد.

خلاقیت هنری

9 آثارش را حفظ کنید

یک کیف بزرگ بخرید و آثار هنری را در آن نگاهداری کنید. هیچ چیز ناراحت کننده تر از آن نیست که کودک ساعت‌ها روی یک نقاشی وقت صرف کند و مادر روز نظافت خانه، آن را دور بیندازد.

10

 گهگاهی چیزهای ساده ای به رنگ روشن مانند تی شرت، پرده، بشقاب یا کیسه پارچه ای بخرید تا کودک آنها را تزئین  کند. از آنچه کودک تزیین کرده است استفاده کنید(با اشتیاق استفاده کنید).

11 دفتر رشد خلاقیت هنری

دفترچه ای با جلد سخت برایش بخرید تا هر روز از آن استفاده کند، حتی هنگامی که در سفر هستید. پس از مدتی این دفتر بیانگر رشد و پیشرفت کودکتان خواهد بود.

12 واقع بینی

  توقعات خود را از اثر نهایی هنری کنار بگذارید و اجازه دهید تخیل کودک چگونگی استفاده از مواد را تعیین کند.

(آموزش ممکن است مانع از کشف کردن که لازمه تفکر خلاق است، باشد).

13

 هیچگاه روی اثر هنری کودک طرحی نکشید، نقاشی نکنید و چیزی ننویسید. هنر کودک بسیار مهم تر از هر گونه مداخله ی شماست و این کار می‌تواند مانع از خلق آثاری متناسب با رشد سنی کودک شود.

14

هیچ گاه به شباهت های اتفاقی آثار کودک با اشیای واقعی اشاره نکنید( ممکن است این کار ارزش امکان جابجایی در یک پروژه را از بین ببرد).

15

 هیچ گاه به کودک نشان ندهید که چگونه طراحی کند و او را با کشیدن نقاشی های واقع گرایانه سرگرم نکنید. (این درس ها ممکن است مانع کشف خلاقانه شوند).

16

هیچ گاه سوال نکنید که این چیست یا چه چیزی می خواهی درست کنی این که چه چیزی ساخته می شود به اندازه این سوال که چگونه ساخته می شود اهمیت ندارد.

17 او نباید کار دیگران را تکمیل کند

هیچ گاه کتاب رنگ آمیزی، تصاویری که با وصل کردن نقاط به دست می‌آیند، مدل نقاشی، برنامه طراحی کامپیوتری  یا چنین ابزارهای ضد هنری را در اختیار کودک قرار ندهید(کامل کردن تصویری که دیگری خلق کرده است برای کودک هیچ ارزشی ندارد).

18

هرگز بچه ها را تشویق نکنید در مسابقات نقاشی یا دیگر زمینه‌های رقابت که کودکی را در مقابل کودک دیگر قرار می‌دهد، شرکت کنند. (بهترین کار برای بچه ها آن است که هدف خود را تعیین کنند و با خود رقابت کنند).

19

فرزندتان را تشویق کنید به جای یک پاسخ صحیح راه حل های مختلفی برای مشکلات بیابد. (در زندگی به ندرت پیش می‌آید که تنها یک راه حل برای مشکلات وجود داشته باشد و تجربیات هنری صحیح می تواند به بچه‌ها بیاموزد که چگونه مشکلات را حل کنند).

20 سرزنش ممنوع

وقتی کودک روی سطح نامناسبی نقاشی می کشد، او را سرزنش نکنید. به او کاغذ بدهید و بگویید چه خوب می بینم که نقاشی کردن را دوست داری. (بر نکات مثبت- علاقه ی فرزندتان به نقاشی- تاکید کنید و کاغذ مناسبی را در اختیارش بگذارید).

21

کودک را به تدریج به سطح بالاتر رشد هدایت کنید ( هر مرحله به نوبه ی خود اهمیت دارد و  عبور سریع از یک مرحله برای رسیدن به مرحله ی بعد هیچ سودی ندارد).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *